Jak radzić sobie z lękiem separacyjnym u dziecka?

Pierwsze dni w przedszkolu, rozstania w drzwiach sali, a w niektórych przypadkach nawet wyjście rodzica do sklepu mogą być dla dziecka ogromnym wyzwaniem. Lęk separacyjny to naturalna część rozwoju i choć dla rodzica to trudny etap, ważne jest, żeby wiedzieć jak pomóc dziecku i samemu sobie oswoić lęk i poczuć się pewniej podczas rozstań. 

Co ważne, w radzeniu sobie z lękiem separacyjnym nie chodzi o to, żeby unikać rozstań, ale żeby pokazać dziecku, że może czuć się bezpiecznie, nawet jeśli rodzica nie ma obok.

Lęk separacyjny

Lęk separacyjny to nadmierny strach przed rozstaniem z bliskimi osobami, który nie jest adekwatny do rzeczywistego zagrożenia. Pierwsze objawy lęku separacyjnego u dzieci często pojawiają się między 7. a 9. miesiącem życia. Później lęk separacyjny może wracać na różnych etapach – przy ważnych zmianach, takich jak pójście do żłobka czy przedszkola. Niektórym dzieciom towarzyszy także po wakacjach czy chorobie, kiedy dziecko na nowo musi się oswoić z rozstaniami. 

To, że dziecko nie chce zostać samo, płacze przy pożegnaniu, trzyma się kurczowo rodzica albo prosi, żeby „jeszcze chwilę zostać”, jest zupełnie naturalne, i co ważne, nie jest oznaką złego wychowania, „rozpieszczania” czy słabości. 

lek-separacyjny-u-dziecka-jak-sobie-radzic

Jak rozpoznać lęk separacyjny?

Lęk separacyjny u każdego dziecka może objawiać się w inny sposób. Niektóre dzieci płaczą i nie chcą puścić rodzica, inne stają się bardziej ciche, zamknięte w sobie, a jeszcze inne pokazują swój lęk przez złość lub bunt. Czasem lęk separacyjny objawia się fizycznie – dziecko może mówić, że boli je brzuszek, że jest mu niedobrze, że nie chce jeść. To często sposób, w jaki dziecko komunikuje stres, zwłaszcza jeśli trudno mu jeszcze nazwać swoje emocje. 

Zdarza się też, że lęk separacyjny pojawia się nagle, nawet jeśli wcześniej dziecko nie miało problemu z rozstaniem z rodzicami i pozostaniem w przedszkolu. Do takiej sytuacji może dojść po chorobie, wakacjach, dużej zmianie w życiu (np. pojawienie się rodzeństwa, przeprowadzka). Warto także zwrócić uwagę na to, co mówi dziecko i jakie pytania zadaje. Jeśli dziecko często pyta:

  • Czy wrócisz?
  • Kiedy po mnie przyjdziesz?
  • Ile czasu Cię nie będzie?


Takie pytania to znak, że rozstania budzą w dziecku lęk i potrzebuje zapewnienia, że wszystko jest pod kontrolą.

Rola rutyny i małych rytuałów

Dzieci czują się bezpiecznie, kiedy wiedzą, co je czeka. Dlatego w oswajaniu lęku separacyjnego ogromne znaczenie ma rutyna i powtarzalne rytuały. Choć nam, dorosłym, może się wydawać, że to drobiazgi, dla dziecka te małe gesty są bardzo ważne. 

Chodzi o to, żeby codziennie powtarzać podobny schemat poranka i pożegnania. Jaki? To będzie zależało przede wszystkim od Was. Możecie rozpocząć dzień wspólnym śniadaniem, ubieraniem się (w tym samym porządku, najpierw spodnie, później koszulka, itd.) i określonym pożegnaniem w przedszkolu. Przytulenie, buziak, pomachanie przez okno albo umówiony znak ręką. Taki rytuał da dziecku wyraźny sygnał, że wszystko jest w porządku, a rodzic wróci o określonej porze.

Warto, żeby pożegnanie było krótkie i konkretne. Choć czasem kusi nas, żeby zostać dłużej „bo dziecko płacze”, przedłużanie rozstania często nasila lęk – dziecko widzi, że rodzic też ma wątpliwości i zaczyna się bać jeszcze bardziej. Lepsze będzie spokojne, czułe, ale zdecydowane pożegnanie, które każdego dnia wygląda podobnie.

PODZIEL SIĘ: